Mennyiben függ a konverzió szintje a weboldal-készítés minőségétől? Mit nyerhetünk egy olcsó, s mit egy drága weoldallal?
- Az ügyfél egy keresőprogram révén érkezik. (1 rész)
- Az ügyfél az Ön reklámanyaga alapján keresi fel a honlapját. (1 rész)
- Konverzió szintje a weboldal-készítés minőségétől és megtakarítási egyensúlyak. (2 rész)
- Összevetés másokkal.
- A világ legjobb weboldalja.
Összevetés másokkal
Most pedig lássuk, hogyan alakul mindez a valóságban, hisz a különbség nemcsak abból adódik, kitől rendeljük meg a honlapot, hanem abból is, milyen oldalak társaságába kerülünk. Eddig két absztrakt honlapot hasonlítottunk össze, de mi történik akkor, amikor a saját üzleti szféránkban kezdjük magunkat reklámozni a konkurens lapok között? A dolog egyszerű: nézzük meg, kik lesznek vagy kik éppen a szomszédaink a keresők által kiadott TOP 10-ben avagy szöveges reklámok terén (adwords.google stb.), s épp ezekkel kell majd versengenünk. Épp velük fognak majd összehasonlítani bennünket.
Tekintsünk most el attól, milyen előnyökkel indulunk, mik a konkurencia előnyei, milyen különbségek vannak az árainkban; mindennek igen nagy a jelentősége, de a jelen cikkben nem vizsgájuk ezeket. Feltételezzük, hogy ezek a mutatók mindenkinél ugyanolyanok.
Egy dolgot ne feledjenek: honlapjukat össze fogják hasonlítani másokéival. Ha a Google első oldalán a három honlapváltozat (diák, etalon, profi) egymáshoz való viszonya ugyanolyan lesz, akkor a konverzió is körülbelül ugyanaz lesz, ahogy fentebb leírtuk. Ha azonban valami zavar lép fel, a konverziós viszony is más lesz. Végtére is az ember abból válogat, ami van.
Amennyiben az Önök konkurensei mindannyian a diákkal készíttetik el a honlapjukat, akkor azokhoz képest az Önök „takarékos” verziója profinak fog számítani. Ugyanígy, ha a TOP 10-ben csupa professzionális lap szerepel, a felhasználó szemében mindegyik körülbelül azonos lesz, míg ha Önök a diákkal készíttetik el a honlapjukat és teszik a többi mellé, a konverziójuk a nulla felé fog közeledni. Mindezzel lehet vitatkozni, lehet nem egyetérteni vele, de ha például tíz taxi áll egymás mögött az egyik utcában, s a tíz közül kilenc 30.000 $-os, egy pedig filléres járgány, ugyanakkor mindegyik taxira (beleértve a fillérest is) 100 Ft/km tarifa van kiírva, a filléresnek biztosan nem lesz utasa, ugye? Hisz ott van kilenc márkás kocsi, melyek ugyanannyiért viszik el az utast, mint az ütött-kopott járgány.
Természetesen vannak a szabályt erősítő kivételek: ha például az Önök árai lényegesen különbözőek, vagy legalábbis olyan színben tüntetik fel őket, mintha különbözőek lennének, s ez esetben elfogadható egy „egyszerűbb” design, hisz meglehet, hogy az Önök üzleti vállalkozása számára fontos az „egyszerűbb” image, az oldal könnyű használhatóságát azonban mindenképp szinten kell tartani, különben a látogató esetleg nem fogja érteni, mi olcsóbb és jobb Önöknél, és azt hiheti, hogy annak a filléres taxinak a tulajdonosával van dolga, aki 100 Ft viteldíjat hirdetett, de azt „elfelejtette” megemlíteni, hogy ez 10 percre vonatkozik.
Például az „olcsó” és szemre szerény kinézetű Ebay.com weboldal több millió dollárt költött csak annak a kutatására, hogyan tehetné jobbá az oldalt. Természetesen megengedhették volna maguknak, hogy a világ „legfelkapottabb” designerét bízzák meg az oldal grafikai megtervezésével, és a legszebb, legtekintélyesebb és látszatra „legdrágább” honlapját mondhassák magukénak, lenyűgözve ezzel látogatóikat, csakhogy az Ebay használ áruk kereskedésével foglalkozik világszerte, minek neki a „flanc”? Nem, nekik éppenhogy olcsó honlap kell: minél olcsóbb, annál jobb, de minél használhatóbb is legyen.
Tehát a weboldalkészítésén megtakarított pénzt már a legelső reklámozásnál elveszítik, hisz 100 Ft-ért kaphatnának 2 hívást is, de csak egyet kapnak, vagyis épp azt a 100 Ft-t veszítik el, amelyért kaphatnának egy második hívást.
Ez valamennyi reklámhordozóra érvényes. Bármelyikre, a prospektustól a tv-reklámig.
Természetesen a weboldalra fordított magas költségek és a látogatottság hívásokká konverzálásának magas foka nem mindig áll egymással egyenes arányban. Ha kereskedelmi céllal kíván weboldalot működtetni, követelje meg a fejlesztőtől, hogy legyen tisztában a folyamatokkal.
A világ legjobb weboldalja
Hogyan kell ilyen honlapot készíteni és mennyit kell rá költeni? A dolog valójában roppant egyszerű, csak egy kis matematika kell hozzá. Azt, hogy X hogyan aránylik Y-hoz, nem tudjuk kiszámítani, ha nem ismerjük ezen ismeretlenek kiegészítő paramétereit, még kevésbé, ha az X mögött forintok állnak, az Y mögött pedig gépek. Azt viszont már egyszerűbb kiszámítani, mennyi X1 és X2, minthogy eleve egy és ugyanazon paraméterekkel van dolgunk.
Ne akarják elkészíttetni a világ legjobb weboldalját: egy kreatív ügynökség honlapja ötleteit tekintve mindig is jobb lesz, mint egy Internetáruházé. Egy egyetemi honlap terjedelem tekintetében mindig is jobb lesz, mint egy fodrászszaloné.
Ezért nem érdemes arra biztatni a Web-fejlesztőt, hogy az üzleti élet más területein működő honlapokhoz igazodjon. Ugye Önök sem hasonlítgatják össze soha az éttermeket és a mobil telefonokat árusító szalonokat? Éppen ezért az Internetáruházaknak sem a Microsoft honlapjához kell mérniük magukat: itt egész más megközelítési mód szükségeltetik.
« 1 rész
« 2 rész