Mennyiben függ a konverzió szintje a weboldal-készítés minőségétől? Mit nyerhetünk egy olcsó, s mit egy drága weboldallal?
- Az ügyfél egy keresőprogram révén érkezik. (1 rész)
- Az ügyfél az Ön reklámanyaga alapján keresi fel a honlapját. (1 rész)
- Konverzió szintje a weboldal-készítés minőségétől és megtakarítási egyensúlyak.
- Összevetés másokkal. (3 rész)
- A világ legjobb weboldalja. (3 rész)
Nézzük meg most ezt a helyzetet a konverzió szemszögéből.
Mindhárom weboldal körülbelül egyforma összeget költ az oldal „felfuttatására” vagy reklámra.
Telefonhívást azonban nem egyforma számban kapnak.
Például:
Az A1 esetében a konverzió mértéke: 50 látogatóra jut 1 hívás.
Az A2 – 40 látogatóra jut 1 hívás.
Az A3 – 25 látogató/1 hívás.
Esetünkben már megvizsgáltuk, miért különbözik ennyire a konverzió.
Most pedig tételezzük fel, hogy e három társaság egy és ugyanazon irodánál rendelték meg honlapjuk elkészítését és felfuttatását, s a Web-fejlesztő árképzése a következőképp alakul:
design – 1.000 $
az oldal programozása és elkészítése – 1.000 $
kisebb elemző vizsgálat – 1.000 $.
Tegyük fel, hogy az A1, A2 és A3 társaság különböző szolgáltatási csomagot rendelt.
Az A1 társaság 2.000 $-t költött a weboldalra, jó grafikai designt rendelt hozzá.
Az A2 társaság csak weboldal készítést és vizsgálatot rendelt, a látványtervezéssel egy egyetemistát bíztak meg, akinek ezért mindössze 100 $-t fizettek, vagyis a designon így megtakarítottak 900 $, s az egész 2.100 dollárjukba került.
Az A3 társaság úgy döntött, hogy egyben megrendeli az egész szolgáltatási csomagot, amiért 3.000 $-t fizetett.
A Web-fejlesztő társaság havonta ugyancsak 1.000-1.000 $-t kér tőlük a honlapok felfuttatásáért, s erőfeszítéseiknek köszönhetően mindhárom oldal, egymást váltogatva, az első három hely valamelyikét foglalja el.
Most pedig számítsuk ki, mennyibe kerül a társaságoknak egy-egy telefonhívás, ha a három társaság mindegyike – hetente váltogatva egymás a TOP 3-ban – havonta 1.000 látogatót kap.
A1 – 1.000 $-t költve kap 1.000 látogatót és 20 telefonhívást (1.000 látogató/50 látogató 1 hívásra = 20 hívás havonta), ami azt jelenti, hogy egy telefonhívás ára 1.000 $/20 hívás = 50 $ hívásonként.
A2 – 1.000 $ költve van 1.000 látogatója és 25 hívása (1.000/40=25), vagyis egy hívás 45 $.
A3 – 1.000 $ költve van 1.000 látogatója és 40 hívása, egy hívás költsége 25 $.
Mindezekből az a következtetés vonható le, hogy az A3 társaság, amely egy alkalommal 1.000 $-ral többet fektetett be, 67 telefonhívás után visszanyeri ezt a befektetést (az A2 társaság 40 $-ja – az A3 társaság 25 $-ja = a különbség 15 $, 1.000/15 ≈ 67), s a továbbiakban minden híváson 15 $-t nyer az A2 társasággal szemben.
Mindebből azt a következtetést is levonhatjuk, hogy néhány hónapnyi munkát követően az A3 társaságnak nemcsak több ügyfele lesz a másik két társaságnál, de a hívások is kevesebbe fognak kerülni a számára.
Egy oldal könnyen használhatósága (usability), a minőségi információs architektúra és a design – mindez így vagy úgy, de kihatással van a minőségre.
Most pedig - négy különböző megközelítési módot használva, melyek mindegyike önmagáért beszél - lássuk mindezt a számok nyelvén: a pénzügyi mutatókat és a konverziós mutatókat, melyekkel a kész weboldalot egészítjük ki.
Tételezzük fel, hogy az Önök társasága körülbelül akkora, mint a konkurenciáé. Ugyancsak tegyük fel, hogy az „út” elején lehetőségük van többé-kevésbé ugyanazt megtenni, mint a többiek, miközben az Önök területének konverziós átlaga 20 látogatóra egy hívás, s honlapjuk mindenegyes eleme pozitívan vagy negatívan hat ki az ügyfeleikre. Nem szabad elfeledkeznünk arról sem, hogy a minőség nem egyenes arányban növekszik a befektetésekkel: ha egy X minőségű termék Y összegbe kerül, akkor egy 2X minőségű termékért több mint 2Y összeget kell fizetni. Ez bármilyen szolgáltatásra érvényes alapszabály: ha például az X minőséget előállítani képes szakemberek száma 1000, akkor azoké, akik 2X minőséget képesek biztosítani, már csupán 100, s ennek maguk is tökéletesen tudatában vannak, s minőségi szakembergárda létszáma a piacon 2008-ban kisebb, mint azon társaságoké, amelyek szívesen foglalkoztatnák őket.
Tehát az induláskor van bizonyos konverziós minőségünk 100 %-ban,
miközben a konverziós mutatónk: 20 látogató – 1 hívás.
| Nem csináljuk | Ár | Kontár diák | Ár | Takarékos változat (econom) | Ár | Profi | Ár |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Információs architektúra | 0% | $ 0 | -10% | $ 100 | -5% | $ 200 | +20% | $ 1.000 |
Design | -100% | $ 0 | -10% | $ 100 | 0% | $ 500 | +15% | $ 1.000 |
Flash animáció | 0% | $ 0 | -20% | $ 100 | -5% | $ 200 | +10% | $ 1.000 |
Funkcionális szolgáltatások | 0% | $ 0 | -10% | $ 100 | +10% | $ 200 | +20% | $ 1.000 |
Szöveget írunk | -100% | $ 0 | -30% | $ 100 | -5% | $ 200 | +20% | $ 1.000 |
Feltöltjük az oldalt | -100% | $ 0 | -10% | $ 50 | 0% | $ 100 | +5% | $ 300 |
Eredményességi mutató | nincs lap | $ 0 | 37% | $550 | 95% | $ 1.400 | 229% | $ 5.300 |
Egy hívásra jutó látogató* | 0 | 54 | 21 | 8,7 | ||||
Hívásokat kap** | 0 | 18,5 | 47,6 | 114,9 |
* ha 100 %, akkor 20 látogatóra jut 1 hívás
** havi 1000 látogató esetén
Most pedig nézzük meg, mennyire lesz hatékony a reklám az egyes weboldal-típusok szerint, s rögtön vegyük kiindulásnak azt az etalonnak számító 100 %-ot, mely esetében 20 látogatóra jut 1 telefonhívás.
Lássuk, mennyi pénzt is költünk el ténylegesen mindenegyes 100 Ft-ból összevetve a mi etalonunkkal.
Kontár diák | Takarékos változat | Profi |
---|---|---|
37 Ft- | 95 Ft- | 229 Ft- |
Most pedig hasonlítsuk össze a mi változatainkat egymással: mennyit kell a weboldal reklámozására költenünk, hogy ugyanazokat az eredményeket érjük el, amennyiben a másik honlap (melyet más színvonalon álló szakemberek készítettek) 100 forint költött erre.
Takarékos változat | Profi | Kontár diák | Profi | Kontár diák | Takarékos változat |
---|---|---|---|---|---|
257 Ft- | 619 Ft- | 39 Ft- | 241 Ft- | 16 Ft- | 41 Ft- |
Valójában a fenti eredményekben megbújik egy fontos apró részlet. Ha a társaság, amelyik az egyetemistával készíttette a honlapját, nem rendelt volna tőle szövegírást és flash animációt, az információs architektúrát pedig önállóan állítja össze, a megtérülési ráta nagyobb lett volna. A látogatók ugyanis sokkal rosszabbul fogadják azt, ha egy weboldalon nehezen használható, nem működő és rosszul elkészített elemet találnak, mint azt, ha nincsenek efféle flashek vagy például nincs működőképes termékkereső.
Természetesen az általunk használt adatok nem minden esetben lehetnek ideálisak és minden konkrét üzlet esetében különbözhetnek, ugyanakkor azonban mindig érvényes az, hogy a weboldal elemeinek minőségétől függ a konverzió.
Ha például havonta 1.000 $-t fordítanak honlapjuk felfuttatására vagy reklámozására, a lap elkészítésén viszont takarékoskodtak, s ez a takarékoskodás 10 %-os konverziócsökkenéssel járt, akkor már a kilencedik hónapban kárba vész az az 1.000 $, melyet reklámra költöttek.
Nézzük meg most, hogy a társaságok költségei, melyek három különböző módon készíttették el a honlapjukat:
1. egyetemistához fordultak (550 $x190=104.500 Ft)
2. econom (1.500 $x190=285.000 Ft)
3. és azok, akik profikhoz fordultak (5.300 $x190=1.007.000 Ft),
hány hónap alatt egyenlítődnek ki, figyelembe véve a különböző megtérüléseket, melyek a reklámra fordított összegtől függnek.
Az alábbi táblázatban mind a három társaság adatai szerepelnek: konverzió, reklámköltségek hatékonysága 100 és 50.000 forintra kivetítve, mennyit fektettek be a weboldalba, és induláskor milyen különbségek voltak a költségeik között:
diák | etalon | profi | |||
---|---|---|---|---|---|
konverzió (egy hívásra jutó látogató) | |||||
54 / 1 | 20 / 1 | 8,7 / 1 | |||
költséghatékonyság 100 forintra | |||||
37 Ft- | 100 Ft- | 229 Ft- | |||
költséghatékonyság 50.000 forintra | |||||
3.704 Ft- | 50.000 Ft- | 25.000 Ft- | |||
Induláskor befektetett összeg | |||||
104.500 Ft- | 285.000 Ft- | 1.007.000 Ft- | |||
Induláskori megtakarítás egyensúly összehasonlítása | |||||
etalon | profi | diák | profi | diák | etalon |
180.500 Ft- | 902.500 Ft- | -180.500 Ft- | 722.000 Ft- | -902.500 Ft- | -722.000 Ft- |
Most pedig tekintsük át, milyen eredményeket érnek el az egyes honlapok havi 50000 Ft -reklámköltség esetén. Feladatunk annak nyomon követése, mikor egyenlítődnek ki a befektetett összegek.
A konverzió révén elért bruttó megtakarítási egyensúly havi 50.000 forintos ráfordítás esetén | ||||||
diák | etalon | profi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
etalon | profi | diák | profi | diák | etalon | |
Hónapok | Bruttó megtakarítási egyensúly | |||||
180.500 | 902.500 | -180.500 | 722.000 | -902.500 | -722.000 | |
1 | 149.000 | 806.500 | -149.000 | 657.500 | -806.500 | -657.500 |
2 | 117500 | 710.500 | -117.500 | 593.000 | -710.500 | -593.000 |
3 | 86.000 | 614.500 | -86.000 | 528.500 | -614.500 | -528.500 |
4 | 54.500 | 518.500 | -54.500 | 464.000 | -518.500 | -464.000 |
5 | 23.000 | 422.500 | -23.000 | 399.500 | -422.500 | -399.500 |
6 | -8.500 | 326.500 | 8.500 | 335.000 | -326.500 | -335.000 |
7 | -40.000 | 230.500 | 40.000 | 270.500 | -230.500 | -270.500 |
8 | -71.500 | 13.4500 | 71.500 | 206.000 | -134.500 | -206.000 |
9 | -103.000 | 38.500 | 103.000 | 141.500 | -38.500 | -141.500 |
10 | -134.500 | -57.500 | 134.500 | 77.000 | 57.500 | -77.000 |
11 | -166.000 | -153.500 | 166.000 | 12.500 | 153.500 | -12.500 |
12 | -197.500 | -249.500 | 197.500 | -52.000 | 249.500 | 52.000 |
Az egyszerűség kedvéért összegezzük a fenti adatokat, azaz táblázatba foglaljuk őket, amelyből kiderül, hány hónap alatt egyenlítette ki a megnövekedett konverzió az eredeti megtakarításokat mindhárom verzió esetén.
| diák | etalon | profi |
---|---|---|---|
diák |
| 6 | 10 |
etalon | 6 |
| 11 |
profi | 10 | 11 |
|
Mindebből láthatjuk, hogy az összes megtakarítást, amely tízszeres volt a „megrendelő” számára a honlap elkészítésekor, mindössze 10 hónap alatt felemésztették a tényleges költségekben mutatkozó különbségek, s mindez havi 50.000 Ft reklámköltsége mellett történt. Ugyanakkor a profik által készített weboldal esetében egy év alatt (az indulástól számított 12 hónap után) már 249500 Ft lesz a különbség. Ez pedig kiteszi majdnem egy új honlap árát. A kapott hívások számában jelentkező különbség is – azonos ráfordítások mellett – 6,2-szeres.
Összevetés másokkal. - Folytatás tovább (3 rész) »
« 1 rész