Az internetes környezet tág teret biztosít az eladó és a vásárló együttműködésére:
az áru vagy a vásárló felkutatása, az eladó és a vásárló közötti kommunikáció,
elektronikus fizetés lebonyolítása stb.
Napjainkban a termékek egyre nagyobb részét érdemesebb lesz webáruházakban megvásárolni, mivel ezek bizonyos előnyökkel járnak mind az eladók, mind a vevők számára:
Előnyök a vásárlói oldalon:
- időtakarékos termékkeresés, melynek alapja, hogy a nap 24 órájában hozzáférhetők az információk;
- nagyobb áruválaszték (az Amazon áruház pl. több mint 3 millió árut kínál);
- számos soft-áru nem is szerezhető be máshol, csak webáruházakban, ami egyúttal azt is jelenti, hogy internetes fizetés esetén azonnal megkapjuk az árut;
- a világ bármely országából beszerezhetjük a kívánt terméket;
- a szükséges felszereltség választható (megrendelés szerinti összeállítás); a vevő kiválaszthatja a megfelelő konfigurációt (a felkínált készletből), és megtudhatja, mennyibe fog kerülni;
- lehetőség van olyan termékek megrendelésére, amelyeknek még csak most készítik elő a forgalombahozatalát;
- lehetőség van több gyártó árainak az összehasonlítására;
Előnyök az eladói oldalon:
- lehetőség van a készletek rugalmasabb tervezésére (a vevő megrendelései előre befutnak), valamint a konjunktúraciklus jobb nyomon követésére;
- csökkenthetők a helyiségbérlés, a reklám és a rendelésfeladás költségei;
- az internetfelhasználók révén bővíthető a kereskedés hatóköre;
- önálló képviselet az Interneten
- a közvetítők számának csökkentése
Az elektronikus kereskedelem nem csupán a vásárlás-eladás műveleteit foglalja magába, hanem biztosítja egy olyan zárt láncolat létrehozását (ld. az ábrát), amelyben bennfoglaltatnak a termék iránti kereslet felkeltésének elemei, a terjesztés, valamint az értékesítést követő szolgáltatások és a partnerek közötti együttműködés automatizálása.
Azonban a a webkereskedelem lehetőségeit sem szabad túlértékelnünk. A web-kereskedelem fejlődésésének története során megélt egy bizonyos eufórikus korszakot, ez az úgynevezett internetes boom.
Bizonyos ideig mindenki úgy hitte, hogy az Internet alapú kereskedelem a legújabb csodaszer. Határtalan lehetőségeket láttak az elektronikus kereskedelemben.
Az idő azonban megmutatta, hogy a hagyományos boltoknak továbbra is számos előnyük van. A helyzetet ahhoz az óriási fellendüléshez lehet hasonlítani, amely az első vasúthálózat megnyitását követte. Számos társaság tönkre ment azok közül, amelyek úgy vélték, hogy a vasút egykettőre kiszorítja a többi közlekedés eszközt, ami azonban egyáltalán nem azt jelentette, hogy a vasúti szállítás ötlete életképtelen lett volna. A hasonlóság abban áll, hogy kezdetben sok nagyszerű műszaki találmányt idealizálnak és minden baj ellen hatásos csodaszernek kiáltanak ki. Az Internet igen hatékony eszköze a termékpromóciónak, a logisztikai rendszer kiépítésének, a megrendelés-teljesítés folyamatos nyomonkövetésének. Ugyanakkor az az állítás, miszerint egy weblap pótolhatja a boltot, ahol az árut megnézhetjük, megtapinthatjuk, felpróbálhatjuk, egyszerűen nem állja meg a helyét. Nyilvánvaló azonban, hogy ma már létezik egy igen széles köre az olyan standard termékeknek, melyek nem szorulnak kipróbálásra és amelyeket könnyebb a Hálón beszerezni. Például, ha CD-ROM-ot vagy könyvet szeretnének vásárolni, általában elég belehallgatni vagy belenézni, amit szintén megtehetnek online. Az elektronikus áruházakban beszerezhető áruk választéka fokozatosan bővül, s e termékek között mind gyakrabban találhatók számítógépek, háztartási készülékek, bútorok stb. Kétségtelen az is, hogy ezen áruk köre bővülni fog. Ez a helyzet a kereskedelem terén.
A pénzügyekre áttérve, itt egy kicsit más kép fogad minket. A pénzügyi szolgáltatásokat igénybevevők szemszögéből tekintve az Internet forradalmi újításokat hozott.
Mindez az Internetnek mint kapcsolattartási eszköznek, mint a nagy számú rendelések gyors felvételi eszközének a használatával kezdődött. A legdinamikusabb pénzügyi szervezetek, a brókercégek kezdtek el először ajánlani különféle rendszereket a részvényárfolyamok figyelemmel követésére. Nyilvánvalóvá vált, hogy számos pénzügyi művelet másfajta intézését is felajánlhatják ügyfeleiknek.Létrejöttek az olyan elektronikus kereskedelmi rendszerek, amelyek gyakorlatilag is lehetővé tették az értékesítésben való közvetlen részvételt. Ezzel párhuzamosan feljlődött ki az internetbankolás. E rendszerek lényege, hogy az ügyfél anélkül, hogy kilépne a lakásából vagy az irodájából, vagyis bárhonnan intézkedéseket kezdeményezhet a bankban tartott pénzeszközeivel kapcsolatban.
Ezt követően különféle fizetési rendszerek kezdtek kialakulni az Interneten. A hagyományos kártyás modell volt az első. Idővel megjelentek az elektronikus pénzeszközök, amelyek a maguk részéről a webáruházakban történő vásárlást segítették elő.
A webtechnológiák fejlődése új lehetőségeket tár fel a kereskedelem számára: a cégek végre hatékonyan tudták partnereik számára elérhetővé tenni saját alkalmazásaikat. Fejlődésnek indultak az elektronikus kereskedelmi technológiák mind a vállalatközi kereskedelemben (ez az úgy nevezett B2B – Business to Business), mind a vállalatok és a tömeges fogyasztók között (B2C – Business to Customer).