SEO (Search Engine Optimization) - Keresőrendszerekre való optimalizálás. Egyszerűbben szólva a SEO olyan műveletek összessége, melyek elősegítik, hogy a weblap minél jobb pozícióba kerüljön a keresőprogramokban. E műveletek egyaránt lehetnek belsők és külsők:
Belső műveletek:
- az oldal hivatkozási rendszerének optimalizálása
- az oldal szöveges részének optimalizálása, szövegkiemelési műveletek tagekkel (kövér, dőlt, különböző prioritású fejlécek stb.)
- kód optimalizálása (a táblázatok beágyazottságának csökkentése, a „szükséges” tartalom közelebb helyezése az oldal elejéhez) stb.
- képműveletek (helyes alt tag-ok kidolgozása)
- meta tag-műveletek (mint például a title és a description, amelyek befolyásolják az oldal pozícióját és a keresési eredmények leírását a snippetben)
- a munkamenetek eltávolítása az oldal címeiből
- az oldal némely részének kizárása az indexelésből
- az oldal gyorsítótárazásának elvégzése (a szerver terhelésének csökkentése)
A külső műveletekhez tartozik az oldalra mutató hivatkozások elhelyezése. Minden helyen, ahol csak lehetséges: katalógusokban, fórumokon, üzenőfalakon, blogokban stb.
Külső művelet minden olyan tevékenység, amellyel megnöveljük az oldalunkra mutató hivatkozások számát.
A SEO főbb típusai
„Fehér promóció”
Többféle nézet ismert a SEO típusairól. Néhányan úgy vélik, hogy „fehér” SEO nincs. A magyarázat nagyon egyszerű: a keresőprogramokban elfoglalt pozíció bármiféle befolyásolását a program megzavarásának tartják, ezért semmiképp sem tekintik „fehér” promóciónak. E nézet szerint „fehér” SEO az, amikor egy társaság valamilyen hasznos dolgot készít, majd ezt követően a weblapjára utaló hivatkozások jelennek meg anélkül, hogy a társaság ezért tett volna valamit.
A társaság például felfedezett a Microsoft oldalán valamilyen sebezhetőséget, erről nyomban számos hírportál tudósított a megfelelő hivatkozással a társaság honlapjára.
„Szürke promóció”
„Szürke” promóciónak nevezzük a „fehér” alapú promóció szabályainak megsértését. Ilyen például a cloaking (ez a promóció „fekete” eszközei közé is sorolható). A cloaking esetén más lapot lát a webhely látogatója, és mást a keresőrobot.
A keresőprogramnak például nagy mennyiségű vastagon szedett szöveggel jelenik meg az oldal, a felhasználó számára viszont nem.
A „szürke” optimalizálás mintegy átmenetet képez a „fehér” és a „fekete” promóció között. S míg a „fehér” SEO nincs szabatosan meghatározva, addig a „szürkébe” gyakorlatilag bármit besorolhatunk.
„Fekete promóció”
A link spammelés egyértelműen a „fekete” promócióhoz sorolandó.
A link spammelés annyit tesz, mint a saját webhelyre irányító linkeket helyezni el mindenhol, ahol csak lehet.
A „fekete” SEO alkalmazása fölöttébb kockázatos. A konkurens weblapok sem alszanak, s amennyiben az Önök oldala valamivel is jobb helyre kerül a keresőprogramokban, nyomban „beköpik / felnyomják”.
Számos cég és optimalizáló úgy készíti el a „fekete” erőforrások „láncolatát”, hogy az végeredményben egy végső, fehér webhelyre mutat. Olyan oldalakat készítenek például, amelyekért nem kár, ha elvesznek (nem a társaság fő oldala ez, csak amolyan segédlapok). Ezeket az oldalakat megspékelik kulcsszavakkal, teletömik hivatkozásokkal (link spamming), s végeredményben azt a forgalmat, melyet ezek a donorlapok bonyolítanak, átirányítják a fő weblapjukra.
SEA (Search Engine Advertising) – Keresőreklámozás (Коntextus reklám). A keresőprogramokban való reklámozás egyáltalán nem függ össze a SEO-tevékenységgel. Hogy a dolog érthetőbb legyen, menjenek fel például a google.hu oldalra, s a keresőbe írják be: „számítógép vásárlás”. A főoszlopban találják majd a keresési eredményeket, a jobb oldaliban pedig reklámhirdetéseket. Ez utóbbi a SEA.
A SEA műveletekhez nem szükséges a weblapjuk SEO-optimalizálása, minthogy ebben az esetben kizárólag a jól megfogalmazott hirdetéstől és a saját pénztárcájuktól fog függeni a látogatottság és a reklám hatékonysága.
Mi több, ahhoz, hogy a SEA-t használják, nincs is feltétlenül szükségük saját honlapra. A Yandex például már néhány hónapja lehetővé teszi olyan „névleges” lapok reklámozását, amelyek csupán a cégek elérhetőségeit tartalmazzák. Sőt, nem is fontos, hogy a cégnek weblapja legyen, anélkül is használhatja a SEA-t.
SEM (Search Engine Marketing) – Keresőmarketing. Ide a komplex SEO+SEA eszközök tartoznak. Ezt tartják a legteljesebb megközelítési módnak, mert lefedi a webhely forgalmával kapcsolatos összes igényt, s mindezt a leghatékonyabb módon teszi.
Ily módon bizonyos dolgokat „optimalizálhatunk” arra, hogy a keresőprogramokban jelenjenek meg, másokat pedig reklámhirdetések formájában tehetünk közzé. Ha például a weblap nagyon jó helyen áll a keresőprogramokban a „számítógép kereskedelem” keresőszó esetén, a Yahoo azonban nem látja, ez esetben egyszerűen vásárolhatunk a Yahoo-nál az adott igénynek megfelelő reklámhirdetési felületet. Ily módon a lehető legnagyobb vásárlóközönséget vonhatjuk be.
Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy a SEA havonta több száz ezer forint könnyítheti meg Önöket úgy, hogy közben semmi hasznot / jövedelmet nem hoz.
A reklámhirdetések megfogalmazásakor nagyon körültekintőnek kell lenniük. Csak olyan szavakat használjanak, amelyek bevételt hozhatnak.